Kim jestem
Jestem psychologiem, certyfikowanym psychoterapeutą poznawczo-behawioralnym, trenerem rozwoju osobistego i umiejętności społecznych.
Ukończyłam 4-letnie specjalistyczne szkolenie w zakresie psychoterapii w Centrum Terapii Poznawczo – Behawioralnej w Warszawie zakończone certyfikatem psychoterapeuty, a także Szkołę Trenerów Psychologicznego Treningu Grupowego rekomendowaną przez Polskiego Towarzystwo Psychologiczne.
Ponadto odbyłam szkolenia w zakresie psychoonkologicznego Programu Simontona. W pracy terapeutycznej wykorzystuję techniki Racjonalnej Terapii Zachowania (RTZ), Terapii Schematów (TS) oraz Terapii Akceptacji i Zaangażowania (ACT).
Należę do:
Od 2012 roku prowadzę własną praktykę psychologiczną. Możliwość poznania wewnętrznego świata i towarzyszenie moim Klientom w ich zmianach, czasem łzach ale i radościach, to także mój rozwój, nie tylko jako psychoterapeuty ale zwyczajnie jako człowieka
Pracę swoją poddaję regularnej superwizji certyfikowanego superwizora Polskiego Towarzystwa Psychologicznego oraz Sekcji Naukowej Polskiego Towarzystwa Psychiatrycznego. Pracując terapeutycznie kieruję się zasadami Kodeksu Etyczno – Zawodowego Psychologa.
W praktyce zawodowej dbam o stały rozwój, poszerzając swoje kompetencje poprzez udział w szkoleniach, warsztatach czy konferencjach naukowych.
Pracowałam między innymi w organizacjach pozarządowych, instytucjach budżetowych, w ramach projektów szkoleniowych, edukacyjnych, unijnych. Doświadczenie kliniczne zdobyłam również w Poradni Zdrowia Psychicznego w Poznaniu.
Wiem, że czasem niełatwo jest mówić o sobie, niekiedy jeszcze trudniej o problemach swoich czy bliskich (rodziny, pary, małżeńskich), dlatego tak ważne jest zapewnienie zaufania i otwartości w gabinecie psychologa. Rozmowa z doświadczonym psychoterapeutą może okazać się pierwszym krokiem do uruchomienia procesu zmian na lepsze.
Jak pracuję
Pracuję w nurcie poznawczo-behawioralnym. Jest to jedna z najskuteczniejszych i najbardziej popularnych form psychoterapii, a jej skuteczność potwierdza szereg badań naukowych. Praktykuje się ją w leczeniu takich zaburzeń jak depresja, lęki, fobie, zaburzenia obsesyjno-kompulsywne (OCD), bezsenność, zaburzenia odżywiania czy zaburzenia osobowości.
W toku rozwoju nurt ten przeszedł szereg zmian, stosuje się pojęcie tzw. „fal”, które odzwierciedlają ten rozwój. Najmłodszą grupą są terapie trzeciej fali, między innymi:
– Terapia Schematu (TS),
– terapia ACT,
– terapia dialektyczno-behawioralna (DBT),
– terapia oparta na uważności (MBCT).
W praktyce terapeutycznej zawsze indywidualnie dostosowuję strategie pracy, korzystając z Terapii Schematów, Terapii ACT, podejścia uważności czy technik Racjonalnej Terapii Zachowania.
Terapia poznawczo – behawioralna
Terapia poznawczo-behawioralna (cognitive-behavioural therapy, CBT) opiera się na założeniu, że nasz sposób myślenia, odbiór siebie i świata wpływa na to jak się czujemy, co robimy i jak reaguje nasze ciało.
Jest to terapia, która ma na celu zmianę takich schematów myślenia i zachowania, które negatywnie wpływają na nasze życie. Zadaniem terapeuty jest zrozumienie problemów klienta i pomoc w osiągnięciu wyznaczonych celów.
Klient jest aktywnym uczestnikiem terapii, uczy się modyfikować swoje myśli tak, by w efekcie podnieść komfort życia stosując nowe umiejętności w codziennym funkcjonowaniu. Liczba spotkań i rodzaj strategii terapeutycznych jest indywidualnie dopasowywana do potrzeb klienta.
Terapia schematu
Terapia schematu wywodzi się z terapii poznawczo- behawioralnej. Zakłada ona, że niezaspokojone w dzieciństwie i wczesnej dorosłości potrzeby emocjonalne mają negatywny wpływ na rozwój i kształtowanie się nieadaptacyjnych schematów. Przeznaczona jest dla osób z długotrwałymi problemami obejmującymi różne sfery życia i funkcjonowania (rodzina, związki, relacje przyjacielskie, szkoła, praca) oraz dla osób z zaburzeniami osobowości.
Celem terapii schematu jest pomoc pacjentom w zaspokojeniu podstawowych potrzeb emocjonalnych w sposób adaptacyjny. Cechą szczególną terapii schematu jest specyficzny rodzaj relacji terapeutycznej, empatycznej, charakteryzującej się ciepłem i otwartością.
Racjonalna Terapia Zachowania
Racjonalna Terapia Zachowania (RTZ) jest poznawczo- behawioralnym modelem samopomocy. Opiera się na założeniu, że to od nas samych zależy jak się czujemy, ponieważ to nie okoliczności wpływają na nasze emocje, ale sposób, w jaki je postrzegamy. RTZ jest modelem autoterapii, klient z pomocą terapeuty uczy się, jak odróżniać niezdrowe przekonania od zdrowych oraz jak formułować nowe (indywidualne dla każdego) zdrowe przekonania. Klient uczy się również sposobów pracy z nowymi przekonaniami tak, by pozwolić na ich utrwalanie się.
Cenna jest łatwość i swoboda w samodzielnym późniejszym korzystaniu z tej techniki.
Terapia Akceptacji i Zaangażowania
Wywodząca się z terapii poznawczo-behawioralnej Terapia Akceptacji i Zaangażowania (Acceptance and Commitment Therapy, ACT) jest psychoterapią, która ma na celu trenowanie tzw. elastyczności psychologicznej i uważności. W trakcie sesji Klient uczy się, jak pozwalać nieprzyjemnym myślom, uczuciom, wrażeniom przychodzić i odchodzić oraz podejmować działania przynoszące mu satysfakcję.
Terapeuta zachęca do zaprzestania walki z objawami i towarzyszy w nauce nowego podejścia, jakim jest akceptacja. Akceptacja nie jest rozumiana jako bierne godzenie się na cierpienie. Klient uczy się zauważać i uznawać fakty, realne trudności, które się dzieją (nawet te bolesne, nieprzyjemne). Jednocześnie angażuje się w aktywności, które są dla niego wartościowe, nawet pomimo tych doświadczeń.